lunes, 11 de abril de 2016

La fábrica del gas

«La fábrica del gas lanzaba sus postreros estertores, cansada del trabajo de toda la noche. Los gasómetros caían con desmayo entre sus férreos tirantes como estómagos fatigados por la nocturna indigestión, y la colosal chimenea de ladrillo lanzaba en lo alto sus últimas bocanadas negras y densas, que se esparcían por el espacio con caprichoso serpenteo, cual un borrón resbalando sobre una hoja de papel gris.»

Flor de mayo

Vicente Blasco Ibáñez




Fábrica del Gas a finales del siglo XIX. Calle de Colón frente a la Audiencia. http://valenciablancoynegro.blogspot.com.es/

miércoles, 6 de abril de 2016

¡Perol, perol y perol!

«Yo ya no sóch més poeta,
però el cambi no me dol;
cante el gall, cante el canari,
cante el tendre rusiñol;
yo només sé una paraula:

¡Perol!

Per a donar-vos les gràsies
fera un discurs cuansevol;
yo vos les done dién-vos:

¡Perol!

No he·ncontrat atra paraula
més elocuent baix el sol:

¡Perol, perol y perol!»

Teodor Llorente


La escuraeta, principios del XX. http://solerdos.blogspot.com.es/

D’Homèrides

«S’ha encallat el teu rai en un roquissar d’aigües negres.
Ja ho diuen que les desgràcies no vénen mai soles.
No tan sols has perdut la closca que et cobreix el cos,
sinó que a més corres perill que naufrague el miracle
d’aquesta esperança que encara et sosté l’existència.
Com un heroi llegendari et capbusses en la mar
mentre sotsobra la fusta que ja no té remei
i sents com cruixen els ossos de l’esquelet marítim.
Cerques ombres en la nit, efusions en les onades,
i els teus llavis només poden besar la sal i el bull
d’aquesta bromera que t’amara i et cou en l’ànima.
Si arriba la bonança, si mai et convé abraçar-la,
tornaràs a proferir el seu nom des de la riba,
proclamaràs el temps perdut, però també el que resta.»

D’Homèrides

Vicent Penya


Canal de la Albufera. Todocolección

La leyenda del Pardalot. Y tercera parte

«La miseria del hogar, la abundancia de hijos, y sobre todo la cándida creencia de que en Valencia estaba la fortuna, justificaban en parte el cruel abandono de los hijos. Ir a Valencia era seguir el camino de la riqueza, y el nombre de la ciudad figuraba en todas las conversaciones de los pobres matrimonios aragoneses durante las noches de nieve, junto a los humeantes leños, sonando en sus oídos como el de un paraíso donde las onzas y los duros rodaban por las calles, bastando agacharse para cogerlos. 

El que iba allá abajo, se hacía rico; si alguien lo dudaba, allí estaban para atestiguarlo los principales comerciantes de Valencia, con grandes almacenes, buques de vela y casas suntuosas, que habían pasado la niñez en los míseros lugarejos de la provincia de Teruel guardando reses y comiéndose los codos de hambre. Los que habían emprendido el viaje para morir en un hospital, vegetar toda la vida como dependientes de corto sueldo o sentar plaza en el ejército de Cuba, ésos no eran tenidos en cuenta.»

Arroz y tartana

Vicente Blasco Ibáñez


Vista de la Plaza del Mercado. http://juanansoler.blogspot.com.es/

La leyenda del Pardalot. Segunda parte

«Vagaban padre e hijo, aturdidos por el ruido de la venta, estrujados por los codazos de la muchedumbre, e insensiblemente, atraídos por una fuerza misteriosa, iban a detenerse en la escalinata de la Lonja, frente a la famosa fachada de los Santos Juanes. La original veleta, el famoso _pardalòt_, giraba majestuosamente. 

-¡Mia, chiquio, qué pájaro...! ¡Cómo se menea...!--decía el padre. 

Y cuando el cerril retoño estaba más encantado en la contemplación de una maravilla nunca vista en el lugar, el autor de sus días se escurría entre el gentío, y al volver el muchacho en sí, ya el padre salía montado en el macho por la Puerta de Serranos, con la conciencia satisfecha de haber puesto al chico en el camino de la fortuna. 

El muchacho berreaba y corría de un lado a otro llamando a su padre. «¡Otro a quien han engañado!», decían los dependientes desde sus mostradores, adivinando lo ocurrido; y nunca faltaba un comerciante generoso que, por ser de la tierra y recordando los principios de su carrera, tomase bajo su protección al abandonado y lo metiese en su casa, aunque no le faltase criadico.»

Arroz y tartana

Vicente Blasco Ibáñez


El Pardalot. Iglesia de los Santos Juanes. 
http://valenciablancoynegro.blogspot.com.es/2014/04/el-pardalot-de-los-santos-juanes.html?spref=fb

Misa de alba

«Prop de la mar, que en la ribera
dibuixa randes de bromera,
brodant de blanch l’arena d’or,
l’anomenat molí de Vera
del moliner eixampla el cor.
Davant s’estén plana abundosa
hon camps tots verts de malvarrosa
tanquen baladres plens de flor.
En lo remans que fa la presa
naden, alsant coll de turquesa,
cap d’esmeralda y rogench pit,
ànets, que obrint son ala estesa,
colpejen l’aygua ab triunfal crit;
y per l’espill la image passa
dels blanchs coloms, que entorn la casa
volen així que·l sol ha eixit.»

Misa de alba

Teodor Llorente






Ermita de Vera. Todocolección

Xich de barca



«¡Clar és el dia, la mar és bella!
Del port, a fora, surt lo baxell;
càrrega porta per a Marsella:
grans cistellotes de moscatell.
¡La mar és bella, y és clar el dia!
Ja·l llahut gira son rumbo al nort;
el xich del barco, ple d’alegria,
la despedida li dóna al port.
«¡Quant lluminosa brilla l’albada!
¡Quant blau el golfo y el cel quant pur!
Per més qu·estenga lluny la mirada,
res se m’alcansa boyrós ni obscur.
Escolta, ¡oh Verge!, les alabances,
els prechs de gràcies que·t done jo;
vui veig cumplides mes esperanses,
vui és ma primera navegació.
¡Oh barraqueta que·l cor m’alegres,
que allà en la platja te tinch devant!
¡Oh moreneta dels grans ulls negres
que·l llahut nostre mires plorant!
¡No plores, tonta!, fes tes pregàries
perquè a la volta vinga jo bé:
ja voràs, nena, les bonicàries
que de Marsella te portaré.
D’or y de rosa veig lo pervindre
quan la mar mire devant de mi;
quansevol dia me voràs vindre
portant el mando d’un bergantí.
Vindràs a rebre’m, vindràs ufana,
y jo, donan-te franca la mà,
diré: –¿Voldries ser capitana?
Resposta espera ton capità».
Axí sommia, ¡sommis hermosos
que·s desvanexen aquella nit!
¡Ah, llahut míser! ¡Un buch dels grossos,
entre grans boyres, me l’ha enbestit!
La nau petita queda desfeta;
els homes d’ella, ¡ay!, tots han mort.
Plorant aguarda la moreneta;
el xich del barco no torna al port.»

Xich de barca

Teodor Llorente






Regreso de la pesca. Playa del Cabañal. http://enateneo.blogspot.com.es/

Era aquest carrer



«Era aquest carrer. I aquesta,
la casa, la porta viva.
Jo hi venia a acompanyar-te,
a les nits. L'ombra madura
s'esqueia rere nosaltres,
com un excés, imprevista,
conciliant son imperi
amb l'enyor que li deixàvem.
L'últim moment de mirar-nos
tenia color d'alarma,
sal i costat de pregunta:
l'últim moment de soprendre'ns
s'hi esdevenia de pressa.
Després, passaves la llinda,
t'ocultava un mur de pausa.
¿L'endemà? La prometença
l'abolia. Me n'anava
segur de tu, per la fosca,
ple de tu, entre les acàcies,
somrient-te encara, amb lluna
sobre els llavis i expertesa.
Un bleix forestal, un trànsit
d'ocelleria imprecisa,
advenia a les taulades,
El carrer, les cases ermes,
oh escenari inalterable!
Sense tu, sense mi, quina
ansietat que el declara!»

Era aquest carrer

Joan Fuster






Calle del Progreso, 1973 http://yaquedigo.blogspot.com/

La gàrgola



«La gàrgola!... Fa segles
un francmaçó francés
—molt seny i poques regles—
la va deixar com és,
amb una faç humana,
amb cos i apèndix d’animal,
guaitant la urbs llavores jovençana
a cavall de la torre catedral,
voltada de llum clara,
voltada d’aire pur,
a prop de l’ocellada que s’esvara,
quiti de manament, lliure de fur...

I veu arran de terra
l’home que per haver fet un homei
en lluites de la guerra
creu tindre dins del ventre tot un rei;
l’home que per comprar a pes de coure
regines de l’espart o del sabó
sent lloar, com qui sent ritme de ploure,
les gestes d’Apol·ló;
l’home que per la gràcia de fer caure
el pes de sa botiga amb toc dels dits,
es creu amb dret d’atraure
darrere seu les masses i els partits;
l’home que pel nomenament de catedràtic
dóna tostemps lliçó
amb les maneres d’un pollí antipàtic
que volguera emular a Salomó;
l’home que capta almoina amb mà de cera
i amb veu que fa plorar
empès per la fal·lera
de conquerir el vi sens treballar;
l’home que per pintar llenços i llenços
amb una platja, un tros de camp o un riu
o bé amb quatre xumenços,
del Gènesi se’n riu;
l’home que per portar candela o ciri,
amb el cor brut, en una processó,
creu posseir els mèrits del martiri
per al cèlic, suprem escalafó;
l’home que per emprar tan sols l’usura
del deu i mig per cent,
entén, jura i perjura
que els bandolers de pas són mala gent;
l’home gris, prototípic, ordinari,
tot ell vulgaritat,
el component fonamental, primari
de la incommensurable humanitat...

¡Oh, gàrgola que té faç de persona
amb cos i apèndix d’animal,
guaitant la urbs vellarda i carrinclona
a cavall de la torre catedral,
voltada de llum clara,
voltada d’aire pur,
a prop de l’ocellada que s’esvara,
quiti de manament, lliure de fur!...
I veu arran de terra
els hòmens petitons:
el cos, una desferra
i l’esperit, un baf d’oli i cigrons.
És per això que creua una ganyota
son rostre aturmentat.
I és per això mateix que fa amb la pota
un gest de fàstic ple d’obscenitat.»

L’espill a trossos

Francesc Almela i Vives






Detalle de una Gárgola de la Lonja, en forma de águila , en la fachada de la calle Pere Compte, se observan los escalones de Lonja y parte del Mercado Central al fondo.

Fotografía del año 1935.

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=79908684

martes, 5 de abril de 2016

La leyenda del Pardalot. Primera parte

«En época pasada, aunque no remota, el Mercado de Valencia tenía una leyenda, que corría como válida en todos sus establecimientos, donde jamás faltaban testigos dispuestos a dar fe de ella.

Al llegar el invierno, aparecía siempre en la plaza algún aragonés viejo llevando a la zaga un muchacho, como bestezuela asustada. Le habían arrancado a la monótona ocupación de cuidar las reses en el monte, y lo conducían a Valencia para «hacer suerte», o más bien, por librar a la familia de una boca insaciable, nunca ahíta de patatas y pan duro.

El flaco macho que los había conducido quedaba en la posada de Las Tres Coronas , esperando tomar la vuelta a las áridas montañas de Teruel; y el padre y el hijo, con los trajes de pana deslustrados en costuras y rodilleras y el pañuelo anudado a las sienes como una estrecha cinta, iban por las tiendas, de puerta en puerta, vergonzosos y encogidos, como si pidiesen limosna, preguntando si necesitaban un criadico .

Cuando el muchacho encontraba acomodo, el padre se despedía de él con un par de besos y cuatro lagrimones, y en seguida iba a por el macho para volver a casa, prometiendo escribir pasados unos meses; pero si en todas las tiendas recibían una negativa y era desechada la oferta del criadico , entonces se realizaba la leyenda inhumana, de cuya veracidad dudaban muchos.»

Arroz y tartana

Vicente Blasco Ibáñez




Vista de la Plaza del Mercado. Coleccion de Rafael Solaz